"10 jaar geleden had autodelen nog een hoog geitenwollensokkengehalte, maar intussen maakt het deel uit van een grotere maatschappelijke trend." Aan het woord is Jeffrey Matthijs, coördinator bij het Vlaams Netwerk Autodelen. "Delen is populair. Dat merk je aan de vraag naar diensten als Airbnb maar ook aan het aanbod van deelauto’s: in Gent zijn er zo al 9 autodeelbedrijven actief. Vorig jaar is het deelautogebruik verdubbeld."

Wat is autodelen?

Bij autodelen wordt een auto gebruikt door verschillende partijen. De wagen kan eigendom zijn van een autodeelbedrijf, dat deelauto’s uitleent op vaste standplaatsen (‘station-based’) of vrij in de stad met een app (‘free floating’). Maar ook gezinnen, bedrijven en lokale overheden kunnen hun wagen of bedrijfswagenpark ter beschikking stellen van de buurt.

Autodelen - Jeffrey Matthijs
Rij je jaarlijks minder dan 12.000 kilometer met je auto, dan is een deelwagen hoe dan ook voordeliger.
Jeffrey Matthijs

Vlaams Netwerk Autodelen

Flexibel, voordelig en gemakkelijk

Autodelen heeft niets dan voordelen. "Je kan een deelauto gebruiken wanneer jij wilt en het type wagen gebruiken dat het beste past", vertelt Jeffrey. "Rij je jaarlijks minder dan 12.000 kilometer met je auto, dan is een deelwagen bovendien voordeliger, gelijk welke formule je kiest." In de stad is het gemak doorslaggevend: "Je weet waar de auto zal staan en vooral dat je een parkeerplaats vindt wanneer je terugkeert. Met je eigen wagen verlies je vaak tien minuten aan het einde van een rit."

Deelauto’s voor iedereen

Het Vlaams Netwerk Autodelen informeert, inspireert en brengt de autodeelsector samen. "We willen deelauto’s beschikbaar maken voor iedereen. Daarom testen we projecten uit en hopen we dat de sector die overneemt." Dankzij de inspanningen van de vereniging bieden autodeelbedrijven intussen ook rolstoelvriendelijke deelwagens aan en begeleiden ze steeds meer bedrijven en gemeenten naar een gedeeld wagenpark.

Green Deal Gedeelde mobiliteit

Onder begeleiding van het Vlaams Netwerk Autodelen ondertekende vdk bank als eerste financiële instelling de Green Deal Gedeelde Mobiliteit. Zo engageert de duurzame ethische bank zich om tegen 2020 concrete stappen te ondernemen die gedeelde mobiliteit bevorderen in Vlaanderen. "We zijn gestart met pilootprojecten rond deelfietsen en telewerk en kijken hoe we ons wagenpark kunnen vergroenen", licht relatiebeheerder Frederik Matthijs toe. Als facilitator brengt de bank bovendien partners in contact met duurzame initiatieven zoals autodelen.

vdk bank - Frederik Matthijs
We zijn gestart met pilootprojecten rond deelfietsen en telewerk en kijken hoe we ons wagenpark kunnen vergroenen.
Frederik Matthijs

Relatiebeheerder vdk bank

Tussen 6 en 26 mei 2019 loopt de campagne Tournée Pédale om mensen bewuster te laten omspringen met hun wagen. "Binnenkort schakelen we van de trein naar de fiets en nemen we de deelauto voor afgelegen bestemmingen", besluit Jeffrey.