Groene energie

Dit jaar verlengden we ons raamcontract voor energie uit wind, water, zon en biomassa. Onze eigen kantoren draaien al tien jaar op groene energie. ‘Door de hogere prijs was dat in 2009 geen evidente keuze,’ vertelt Nico, ‘het mooiste bewijs dat duurzaamheid wel degelijk in ons DNA zit.’

Ook zelfstandige bankagenten raden we aan om te kiezen voor schone energie. Verder financieren we lokale spelers zoals EnerGent, dat Gentse gezinnen begeleidt naar klimaatneutraal wonen en een platform biedt om te investeren in hernieuwbare energie.

Duurzaam patrimonium

Onder het motto ‘schone-energieverspilling is ook verspilling’ trachten we ons energieverbruik zoveel mogelijk te beperken. Daarom kiezen we resoluut voor degelijke materialen, die worden gebruikt tot het einde van hun levenscyclus.

Nico Martens - vdk bank

‘Een groot deel van ons patrimonium stamt uit de jaren ’90. Hoewel isolatie in die tijd nog niet volledig was ingeburgerd, hebben ze een verrassend laag EPC. Toen we vier jaar geleden het charter van Klimaatstad Gent ondertekenden hebben we onze volledige hoofdzetel laten doorlichten. Daardoor kunnen we systematisch prioriteiten stellen.’

Ledverlichting

De verlichting in de nieuwe en gerenoveerde kantoren knipt automatisch uit dankzij bewegingssensoren. En zowel de reclamepanelen als de kantoren van vdk bank worden verlicht met ledverlichting. ‘Dit jaar hebben we in ons opleidingscentrum “Gruuthuuse” tweehonderd lampen vervangen door leds. Zo kunnen we maar liefst 81 procent energie besparen.’

Kleine gewoontes

Interne sensibilisering is geen overbodige luxe: ‘De thermostaat een graadje lager draaien, printen op milieuvriendelijk papier, slimmer recycleren, fietsen naar het werk … helpen onze gezamenlijke CO₂-uitstoot en ons dagelijkse energieverbruik terug te dringen.’ Vorige maand stimuleerden we onze collega’s om hun auto twintig dagen aan de kant te laten staan naar aanleiding van Tournée Pédale. Heel wat collega’s schakelden sindsdien over op trein, tram, bus of fiets.