Van hergebruik tot armoedebestrijding: Kringwinkel Open Plaats maakt de cirkel rond.

Op 20 oktober 2018 blies Kringwinkel Open Plaats 20 tweedehandse verjaardagskaarsjes uit. Die verjaardag vond dan ook nog eens plaats op de Vlaamse Dag van De Kringwinkel: een dubbel feest dus. Kom in dit jubileumjaar zeker rondsnuffelen in het rijke aanbod en socializen in de gloednieuwe koffiebar. Afspraak in het Pierkespark aan de Brugse Poort in Gent.

Wij werden alvast hartelijk verwelkomd door directeur Tine Van Rumst en communicatieverantwoordelijke Bea Vanelslander.

Een dubbele kringloop voor het goede doel.

‘Dubbel’ is iets waar Kringwinkel Open Plaats een patent op heeft. Alle spullen die er verkocht worden, maken een dubbele looping voor het goede doel. Ze stimuleren de milieuvriendelijke kringloopeconomie via hergebruik. En ze financieren tegelijk de sociale tewerkstelling en de armoedebestrijding in deze kansarme buurt. Tine Van Rumst verduidelijkt: “Jaarlijks bieden we meer dan 100 mensen werkervaring, stages of een tijdelijk traject. Zo’n sociale tewerkstelling maakt hen sterker op de arbeidsmarkt. Naast onze twee kringloopwinkels hebben we ook een sociale dienst. Hier bieden we hulpverlening voor buurtbewoners die het financieel moeilijk hebben.”

Ontmoetingsplaats met leuke sociale mix.

Open Plaats heeft haar naam niet gestolen. Meer dan 150 vrijwilligers en de 8 professionele werkbegeleiders werken er vlot samen met een veelzijdige groep sociaal tewerkgestelden: mensen die (nog) niet meteen hun weg kunnen banen op de gewone arbeidsmarkt, die zich opnieuw willen inwerken, vluchtelingen die zich willen inburgeren ... In het magazijn en de winkel doen ze werkervaring op en leren ze Nederlands in een vriendschappelijke sfeer.

Het verhaal van Hussein.

Hussein, een Syrische student uit Aleppo, vluchtte in 2015 via Turkije naar ons land. Zijn Nederlands vervolmaakte hij in de Kringwinkel Open Plaats. Door het spreken met collega’s en klanten, aan de kassa en op de dispatchingdienst. Zijn verhaal speelt een hoofdrol in de nieuwe Vlaamse Kringwinkel-campagne.
Husseins getuigenis kan je hier bekijken.

Laagdrempelige hulpverlening.

Bea: “Met onze sociale dienst delen we jaarlijks zo’n 9.000 voedselpakketten uit. Onze vrijwilligers stellen de pakketten samen, in overleg met de cliënten. Dit is een tijdelijke oplossing, op een moment dat mensen zeggen “Ik verdrink”. We koppelen dit altijd aan begeleiding: financiële planning, helpen met administratie, materiële hulp.

Onze voedselhulp zorgt ervoor dat mensen makkelijker bij ons binnenstappen.”

Tine: “Ook de onthaalruimte is heel belangrijk als laagdrempelige binnenkomer: mensen krijgen soep of koffie, ze kunnen even op adem komen en een afspraak maken met onze hulpverleners. Daklozen of mensen die thuis geen warm water meer hebben, vinden bij ons zelfs een douche. En dit allemaal dankzij onze vrijwilligers en de klanten van onze twee Kringwinkels.”

Kiezen voor vdk bank: ook voor de persoonlijke aanpak.

Tine: “Onze organisatie is al enige tijd klant bij vdk bank. Ook voor de financiering van ons magazijn in de Sloepstraat. Da’s een bewuste keuze. We delen hetzelfde DNA: de keuze voor het lokale en het duurzame. Ook de persoonlijke aanpak waarderen we. Je hebt er een goed contact, met gedreven mensen.”

Open Plaats ontvangt ook jou met open armen.

De lokale armoedebestrijding maakt Open Plaats echt uniek. De fondsen hiervoor komen praktisch volledig uit de inkomsten van de winkels aan de Brugse Poort en in Destelbergen. Spring dus zeker eens binnen om te shoppen. Of geef een belletje wanneer je interessante zaken hebt voor hergebruik. Ze komen die in Gent en Destelbergen gratis ophalen. Je kan ook een gift doen. Of misschien heb je wel zin in vrijwilligerswerk? In alle geval: je bent van harte welkom.

Alle info over Open Plaats vind je op openplaats.be.

Hart genoeg? Bedankt voor je feedback!

Wil je hier graag meer over kwijt?
Stuur een mailtje naar: hartgenoeg@vdk.be

Bekijk hier de volledige vdk-nieuwsbrief 'Hart Genoeg?'