Wat is Brass?

Voor de naam hoef je niet ver te zoeken. Brass deelt haar locatie met dat andere culturele centrum in Vorst: de oude Wiels brouwerij. Een ‘brasserie’ dus. Wat hop is voor de brouwerij, is Brass voor de Brusselse cultuur: essentieel en verrassend. Dat zegt alvast hun website. Voor meer informatie leggen we onze oren te luisteren bij Frederic Fournes en Jesus Delpino van Brass.

Frederic: ‘Kort gezegd: Brass is het cultureel centrum van Vorst, midden in de volksbuurt, onze missie is cultuur dichtbij brengen. We worden gesubsidieerd door de Franstalige gemeenschap, de stad en Cocof, maar in het gebouw zit bijvoorbeeld ook een Nederlandstalige bibliotheek en heel wat Nederlandstaligen komen van onze concerten genieten. Op z’n Brussels dus. Brass wil cultuur toegankelijk maken voor iedereen – vooral voor diegene die er het verst van af staan: geïsoleerde en/of kwetsbare personen die denken dat cultuur niets voor hen is. We brengen die cultuur dan ook naar hen toe: naar hun buurthuizen, in de openbare ruimte, in seniorenvoorzieningen … Ook via workshops en activiteiten voor kinderen zorgen we dat iedereen zich welkom voelt, dat ze weten dat Brass echt hún gemeenschappelijk huis is.’

‘Daarnaast is er natuurlijk ook ons programma vol concerten, voorstellingen en tentoonstellingen die de bruisende vitaliteit van Brussel moeten benadrukken. Wij zijn geen groot cultureel centrum met internationale faam zoals Wiels, wij gaan voor lokale projecten. Nabijheid is ons ding. Onze activiteiten zijn er voor de Brusselaars, maar vooral ook door hen.’

Schuif mee aan de iftar tafel

Een snelle blik op het programma van Brass maakt meteen hun groot en gevarieerd aanbod duidelijk. Misschien kunnen Jesus en Frederic enkele van hun favoriete projecten voorstellen?

Jesus: ‘Deze week (28/03, red.) hebben we de releaseparty van het nieuwe album van Pierres, een project van de Brusselse artiest Pierre Leroy. Brass is een van die plekken waar Brusselse artiesten graag langskomen, ze weten dat het hier goed is. We hebben een sterke reputatie als het gaat over nieuwe dingen leren kennen – groepen die je misschien niet zo snel zal zien in de Botanique of de Ancienne Belgique. We zijn een ‘melting pot’ van culturen, mensen en stijlen, dus iedereen voelt zich hier thuis.’

‘Wat betreft buurtwerking, hebben we dit weekend een tof project. Minstens twee keer per jaar is het in Brass ‘Quartier Général’ – feestelijke bijeenkomsten die op onze buurt gericht zijn: van dansavonden tot lezingen – alles kan. Deze keer (30/03, red.) eten we na zonsondergang samen iftar – de avondmaaltijd tijdens de ramadan. Moslim of niet, aan het vasten of niet – onze iftar tafel is voor iedereen gedekt met dadels, harira en andere heerlijkheden. De avond is gratis en voor iedereen toegankelijk; het moment om elkaar, de islam en de ramadan beter te leren kennen. En voor buurtbewoners om Brass te leren kennen: misschien zijn ze onder de indruk van ons gebouw en durven ze niet binnenlopen? Met zo’n evenementen willen we hen duidelijk maken dat onze plek ook die van hen is. Onze vorige Quartier Général was trouwens een megasucces: net voor de feestdagen deden we een oproep om speelgoed in te zamelen. Dat pakten we dan met een hele hoop buurtbewoners in en verdeelden we over vzw’s die het tot bij kinderen in armoede brachten. We ontvingen bergen speelgoed. Zo mooi om te zien.’

Brass kiest haar bank bewust

vdk bank is geen onbekende in Vlaanderen. Maar in Brussel is ze nog wat de new kid on the block. Hoe komt het dat Brass toch bij vdk bank terecht kwam?

Frederic: ‘Ik was zelf aangesloten bij NewB. En via NewB kwam ik dan als klant ook bij vdk bank terecht. Brass zat eerst bij een andere bank — maar uit de bankanalyse bleek dat die niet de meest ethische was. Onze waarden zijn zo sterk op solidariteit geënt, dat we echt voor een ethische en solidaire bank moesten gaan, die zich net als wij lokaal inzet. Dan kom je eigenlijk snel bij vdk bank uit.’