En toen tijdens de coronaperiode de uitbater van het NTG-café failliet ging, kwam de vraag op tafel of we niet een nieuwe uitbater moesten kiezen die louter met veganproducten zou werken en die bijvoorbeeld geen Coca-Cola meer zou aanbieden.
Maar dan rijst weer de vraag of dat niet te radicaal is en of je wel genoeg oog hebt voor diversiteit en diverse keuzes. Ik heb ook gemerkt dat bij veel mensen nog een behoorlijke kloof gaapt tussen praten over duurzaamheid en de principes ervan toepassen: het is voor niemand gemakkelijk om bepaalde vaste gewoontes overboord te gooien.
Het duurt een tijdje om medewerkers te overtuigen niet langer vast te houden aan hun plastic flesje water en het te vervangen door een bidon die ze kunnen vullen met kraantjeswater. Praten over het verduurzamen van de business van iemand anders blijkt in de praktijk vaak gemakkelijker dan handelen om de eigen business te verduurzamen.
Het is daarom bijzonder belangrijk om stap voor stap te gaan. Na het bekijken van het leveranciersmanagement focussen we daarom nu vooral op de bewustmaking van alle medewerkers. We hebben een zeventigtal vaste medewerkers, maar ook zowat 900 wisselende tijdelijke contracten per jaar.
Al die mensen op de hoogte houden van en echt betrekken bij onze duurzaamheidsinspanningen is een flinke uitdaging. Maar alleen al door het creëren van meer bewustzijn rond het feit dat elke actie rond verantwoorde aankopen en rond wat we in het dagelijks leven doen, impact heeft, zetten we volgens mij belangrijke stappen in de goede richting.
We zijn er alleszins van overtuigd dat de cultuursector een voortrekkersrol kan spelen. Woorden wekken en voorbeelden strekken. Cultuur brengt ook mensen samen en creëert meer draagvlak voor een positieve en duurzame transitie.
En het kiezen van een bank die het meent met haar inspanningen op het vlak van duurzaamheid, zoals wij gedaan hebben met onze keuze voor vdk bank, brengt die duurzame transitie een stap dichterbij.”