Dobberen zonder zorgen

Heb je een dag vol vermoeiende vergaderingen in veel te duffe zaaltjes achter de rug? Dan heb je misschien zin om een rondje te gaan kajakken. Hoofd leeg, peddel vast en blik op oneindig. Met Dobber kan dat. Vanwaar het idee?

Sam: ‘Tijdens de lockdown kochten mijn vriendin en ik onze eigen kajak, maar die moesten we altijd met een karretje van ons huis in Gent naar het dichtstbijzijnde water verslepen. We hadden meestal al ruzie tegen dat we aankwamen (lacht). Dat kon niet meer zijn. Zo ben ik beginnen nadenken over een deelsysteem voor kajaks. Er is wel al verhuur van kajaks en sups, maar die moet je vaak (lang) op voorhand reserveren, je moet cash betalen, of met een grote groep zijn. Terwijl het juist zo tof is om te zeggen: ‘De zon is daar. Kom, we kajakken een toertje.’

‘Zo is Dobber ontstaan. We deden vorig jaar een testproject met een eerste Dobber deelstation aan de Blaarmeersen. Die had meteen zo’n succes, dat we de formule deze zomer naar 10 locaties in Vlaanderen uitbreiden. Het werkt omdat het zo laagdrempelig is. Het systeem is gemakkelijk, flexibel en snel: binnen 1 minuut kan je het water op. Je hebt geen logingegevens, abonnement of eigen materiaal nodig. We willen zo’n deugddoend rondje op het water zo toegankelijk mogelijk maken.’

Spontaan gaan peddelen? Dat gaat zo

Deelfietsen en -auto’s kenden we al. Maar deelkajaks? Hoe werkt het systeem?

Sam: ‘Op ondertussen 10 waterlocaties in Vlaanderen – recreatiedomeinen, meren, zomerbars, jachthavens – staat een Dobber deelstation. In drie simpele stappen kan je daar een boot of plank uithalen. Je reserveert via onze website, rekent online af, opent de locker door je reservatienummer in te geven en voilà: klaar om te varen. Bij je kajak of sup vind je ook je peddel, reddingsvesten en een dry bag om bijvoorbeeld je gsm in te stoppen. Je eigen spullen kan je veilig achterlaten in de locker.’

‘Het is de bedoeling om alle barrières weg te nemen die je tegenhouden om zoiets plezants te gaan doen, gewoon als je daar zin in hebt. Bij onze test in de Blaarmeersen merkten we dat de meeste gebruikers minder dan 10 minuten voor ze het water op gaan, boeken. Je kan natuurlijk ook langer op voorhand reserveren; grote groepen doen dat om zeker te zijn van voldoende kajaks, maar de insteek is echt dat het iets spontaan is. Doordat we volledig digitaal werken voor zowel de reservaties als het ophalen van het materiaal, kunnen we onze prijzen ook lager houden. Er moet niet de hele dag iemand onder een parasol zitten om kajaks uit te delen.’

What’s sup met vdk bank?

Dobber heeft net als vdk bank zijn aanlegsteiger in Gent. Maar dat is niet de reden waarom Sam met Dobber bij vdk bank terecht kwam.

Sam: ‘Ik heb eigenlijk gewoon de vergelijking gemaakt. Als start-up had ik uiteraard een flink bedrag nodig. Toen ik bij vdk bank terecht kwam, voelde ik meteen het verschil met de grote banken. Ze kijken niet alleen naar de cijfers, maar ook – en misschien vooral – naar je verhaal. Ze behandelen je als mens, niet als nummer. Ik ben daar ook gewoon pragmatisch in. Door de kleinere schaal is er bij vdk bank meer mogelijk en werken ze sneller. Wat ze doen, doen ze gewoon heel goed. Dat hebben Dobber en vdk bank gemeenschappelijk. Het buikgevoel zat meteen goed.’

‘In de toekomst hopen we nog veel meer Dobberlockers te hebben op mooie waterlocaties in Vlaanderen. We willen ook nog meer samenwerken om bijvoorbeeld yogalessen op sups aan te bieden, of stadsgidsen in kajaks te laten gidsen, en ook een abonnementsformule staat op de wishlist. Mensen kunnen via onze website ook altijd suggesties doen voor toekomstige Dobber deelstations. In de toekomst kan je zelf mee investeren in zo’n deelstation via een winwinlening. Ons doel is niet om zoveel mogelijk mensen te laten kajakken, maar wel om te zorgen dat een spontaan uurtje ontspanning op het water – na het werk of om het weekend te vieren – voor iedereen bereikbaar is.’