Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:
- Is het onverwacht?
- Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: kocht je niets, had je lang geen contact ... Controleer zeker verder!
- Is het dringend?
- Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
- Ken je de afzender?
- Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
- Vind je de vraag vreemd?
- Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
- Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?
- Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
- Een voorbeeld:
- Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
- Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en word je naar een andere website geleid.
- Word je persoonlijk aangesproken?
- Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
- Bevat het bericht veel taalfouten?
- Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
- Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
- Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
- Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
- Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
(Bron: Safe on Web)